زبان فارسی و وبلاگ‌نویسی



تقريبا بيچاره شدم تا با اين سواد نم‌كشيده تونستم يك لينكدونی ساده و آبرومند درست كنم. از اين راهنما استفاده كردم. ولی برای Blogger بايد تغييرش می‌دادم. اينايی كه html بلدن، يك كمكی به من بدن، مستحقم، ثواب داره.

خوب حالا كه اين انجام شد، می‌خوام چند نكته رو با بچه‌هايی كه اينجا می‌نويسن در ميان بگذارم:

  • برای فارسی نوشتن می‌توانيد از ويرايشگر كيميا يا لامپونويس فارسی يا مداد رنگی استفاده كنيد. اولی اين مزيت را دارد كه می‌توانيد مطلب‌تان را ذخيره كنيد. اگر با نوشتن به فارسی مشكل داريد، می‌توانيد ابتدا به پينگليش بنويسيد و با مترجم پينگليش، فارسی‌نگار يا Pin2Pa آن را به فارسی برگردانيد و سپس ويرايش كنيد.

  • حتما از نقطه، كاما و پاراگراف‌بندی برای خوانا كردن مطلب استفاده كنيد.

  • از نوشتن "ي" عربی خودداری كنيد. برای اين كار در ويرايشگر كيميا، پس از نوشتن مطلب، دكمه "ذخيره كردن" را بزنيد تا تمام "ي"های عربی به "ی" فارسی تبديل شود. در لامپونويس فارسی، پيش از نوشتن مطلب با فشردن دكمه مربوط به "ي"، نوع فارسی آن را انتخاب كنيد.

  • كلمه‌هايی مانند "می‌شود" را به صورت "ميشود" يا "می شود" ننويسيد. برای اين كار بايد از كاراكتر نيم‌فاصله استفاده كنيد. در ويرايشگر كيميا با "Shift S" و در لامپونويس با "Shift Space" می‌توانيد نيم‌فاصله ايجاد كنيد. اين كار دو فايده دارد. يكی اين كه كلمه زيباتر نوشته می‌شود. دوم اين احتمال اين كه "می" در انتهای يك خط و "شود" در ابتدای خط بعدی قرار بگيرد را از بين می‌برد. همين مورد برای نوشتن "پرنده‌ها" به جای "پرنده ها" و موارد مشابه برقرار است.

  • برای اضافه كردن لينك به لينكدونی، بايد عضو وبلاگ لينكدونی باشيد. اگر علاقمند هستيد به من خبر بدهيد. بعد برای راحتی كار Google Toolbar را نصب كنيد و BlogThis را بر روی آن فعال كنيد. اگر در حال وبگردی از صفحه‌ای خوشتان آمد، دكمه BlogThis را بفشاريد. پنجره‌ای باز می‌شود كه اجازه می‌دهد، يك لينك به آن صفحه را به يكی از بلاگ‌هايتان اضافه كنيد. برای اين كار بلاگ LinkDump را انتخاب كنيد. عنوان ﴿Title﴾ مطلب در لينكدونی نمايش داده نمی‌شود. نيازی نيست آن را تغيير دهيد. فقط در متن مطلب پس از علامت a> دستور target=_blank را اضافه كنيد.

  • اگر موارد ديگری به نظرتان می‌رسد، حتما بنويسيد تا فارسی را هر چه بهتر پاس بداريم. دوستانی هستند كه زحمت زيادی برای شكوفايی زبان فارسی در دنيای ارتباطات كشيده‌اند. بياييد ما هم سهم خود را انجام دهيم.