سازمان بین‌المللی Toastmasters



حدود يك سال پيش بود كه همزمان با يك گروه تقريبا ۲۰ نفری از بچه‌ها آمدم مونترال. هيچ كدام از بچه‌ها را از قبل نمی‌شناختم و تقريبا همه در گروه ايران-كانادا با هم آشنا شده بوديم. يادم هست همون روزهای اول می‌گفتيم خجالت دارد كسی يك سال ساكن مونترال باشد ولی نتواند فرانسه صحبت كند. از آن روز بيشتر از يك سال می‌گذرد و من هنوز همان قدر فرانسه بلدم كه در ايران ياد گرفته بودم. تازه همان را هم دارم فراموش می‌كنم.
ايران كه بودم، فكر می‌كردم آدم بايد تو محيط باشد تا زبان ياد بگيرد. هر چه آقای دكتر رضوانی می‌گفت كه بابا شما الان تو محيط هستيد، تو گوش من يكی كه نمی‌رفت. ولی از وقتی اينجا آمدم، اصلا همان يك ذره انگليسی هم كه می‌دانستم يادم رفت. آخر توی خانه كه فارسی حرف می‌زنيم. تو دانشگاه هم فارسی حرف می‌زنيم! يكی از استادای من، پارسال هفت تا دانشجوی ايرانی گرفت. خلاصه كنم سال پيش كه يك كلاس حل تمرين داشتم، يك جلسه را به فارسی برگزار كرديم!
بعد از گذشت يك سال واقعا داشتم نگران می‌شدم. چون هم مشكلات حرف زدنم پا برجا بود و هم اين كه اصلا با اهالی مونترال و مردم عادی شهر هيچ ارتباطی نداشتم. خيلی به اين قضيه فكر می‌كردم كه چطور می‌تونم راه فراری پيدا كنم. اين بود تا اين كه تو يك وبلاگ فارسی درباره Toastmasters خوندم ﴿ نمی‌دانم تو اين بود يا اين يا اين يكی ﴾. نوشته بود اگر شما هم مشكل صحبت كردن داريد يك سری به يكی از اين گروه‌ها بزنيد. رفتم سايت‌شان را پيدا كردم. به نظرم جالب آمد. با عضو شدن در اين گروه يك جزوه راهنما دريافت می‌كنيد كه شامل اطلاعات مربوط به ۱۰ پروژه سخنرانی است. هر سخنرانی بين ۵ تا ۷ دقيقه است. با انجام دادن اين پروژه‌ها به تدريج مهارت‌های سخنرانی كردن در حضور جمع را ياد می‌گيريد. اين مهارت‌ها شامل نظم دادن به متن سخنرانی، ارتباط چشمی با شنوندگان، حركات دست و بدن، تغيير به موقع صدا و مانند اينها است. به نظرم جالب آمد. فقط مطمئن نبودم كه به درد من می‌خورد يا نه. چون من همين حرف زدن عادی رو بلد نبودم، حالا می‌رفتم سخنرانی می‌كردم؟
روال كار اين است كه می‌توانيد به صورت مهمان در جلسات شركت كنيد و اگر پسنديديد عضو گروه شويد. گفتم ببينم تو مونترال هم جايی دارند. بعد كه گشتم ديدم نه يكی، نه دو تا، هوارتا Toastmaster فقط تو مركز مونترال هست. يكی هم تو كنكورديا بود. جلسات‌شان دوشنبه‌ها ساعت ۶ بعدازظهر در طبقه هفتم ساختمان HB برگزار می‌شود. اولين جلسه كه رفتم از ديدن تنوع آدم‌ها خوشم آمد. كسانی بودند كه به قول فرهاد، "مادر سخنران" بودند و كسانی هم بودند كه حتی مثل من هم نمی‌توانستند صحبت كنند. آن روز يك پسر آمريكايی از مريلند آمده بود. كلی ترس برم داشت. ولی با خودم گفتم همينه، اگر می‌خواهی ارتباط برقرار كنی بايد كار را جدی بگيری و نترسی. آخر جلسه يك پسر پرويی به من گفت كه از تست‌مستر YMCA به عنوان مهمان آمده است و مرا هم دعوت كرد كه به گروه آنها سری بزنم. جلسات آنها چهارشنبه‌ها برگزار می‌شود.
برای دومين بار به عنوان مهمان در جلسه هفتگی تست‌مستر YMCA شركت كردم. باز هم از تنوع آدم‌هايی كه آمده بودند، خيلی خوشم آمد. از سنين مختلف، شغل‌های مختلف و با پيشينه‌های مختلف بودند. ديدم دقيقا همان چيزی است كه دنبالش بودم. هزينه عضويتش هم چندان زياد نيست ﴿حدود صد دلار در سال﴾. از آن روز تا الان در تمام جلسه‌ها شركت كرده‌ام. برنامه جلسه‌ها هم خيلی جالب بود. كلی جزئيات دارد. مثلا هر جلسه يك Moment of reflection دارد كه يك نفر درباره مطلبی كه مهم می‌داند به حضار توجه می‌دهد. نفر بعدی يك جوك تعريف می‌كند. بعد يك بخشی دارند به نام Table topics كه در آن يك نفر سوالی مطرح می‌كند و به طور تصادفی از يكی از حضار می‌خواهد كه در قالب يك سخنرانی يكی دو دقيقه‌ای به سوال پاسخ دهد. بعد هم سخنرانی‌های از پيش‌ آماده شده اعضا ﴿از همان ده پروژه كه گفتم﴾ ارائه می‌شود.
سرتان را درد نياورم. من كه بيشتر از آنچه انتظار داشتم پيدا كردم. با يكی از بچه‌های گروه دوست شدم و تو YMCA، اسكواش بازی می‌كنيم. در ضمن پارسال خيلی كريسمس بی‌مزه‌ای داشتم، اصلا نفهميدم كريسمس كی آمد و كی رفت. ولی امسال تا اينجا كه خيلی خوب بوده است. گروه تست‌مستر كنكورديا و YMCA يك مهمانی كريسمس مشترك داشتند كه واقعا جالب بود. تازه قرار شده با دوستم بريم به يك جشن كريسمس تو يك كليسا!
Toastmasters اولين بار در سال ۱۹۲۴ در زيرزمين يك YMCA در Santa Ana توسط آقای Ralph C. Smedley تشكيل شد و الان در نزديك به هشتاد كشور دنيا ﴿حتی در اردن، امارات و بحرين و نه در ايران!﴾ و به چندين زبان مختلف فعال است. يكی از چيزهای كه باعث شد به Toastmasters مطمئن‌تر شوم، اين بود كه برای سمينار دكترا يكی از استادها در يك جلسه درباره نحوه ارائه سخنرانی‌های علمی صحبت كرد. در اين جلسه از مطالبی استفاده می‌كرد كه در يك كارگاه ASME ياد گرفته بود. جالب اين بود كه فيلمی كه نشان داد از Toastmasters بود. در اين فيلم مراحل آماده‌سازی برای ارائه يك سخنرانی آموزش داده می‌شد.
فكر می‌كنم بد نباشد يك سری به گروه Toastmasters نزديك خودتان بزنيد. راستی روز جمعه ۲۸ ژانويه گروه YMCA يك مهمانی برگزار می‌كند كه در آن آقای Chris Ford سخنرانی می‌كند. ايشان در حال حاضر Vice President Toastmasters International هستند. اين مهمانی در Days Inn واقع در شماره ۱۰۰۵ خيابان Guy برگزار می‌شود و هزينه شركت كردن در آن ۲۵ دلار است كه شامل شام هم می‌شود. اگر دوست داريد در اين مهمانی شركت كنيد به من خبر بديد.

4 نظرات:

Morteza Tatlari گفت...

بابا چه بی سر و صدا. سر فرصت میخونم

ناشناس گفت...

kheili jaleb bood,mer30

ناشناس گفت...

Wow, I just found your blog and it is lovely. I know Mr Rezvani very well and it was great finding out from your blog that he is in orkut.
Arezou from http://arezou.blogspot.com

ناشناس گفت...

az dostan etelaat mofid daryaft kardan kheily khobeh.
makhsosan inkeh besorat mofasal va ba refrence basheh, dastet dard nakoneh.
saeed