جشن کريسمس در کليسا



امروز برای اولين بار در يك مراسم جشن كريسمس در يك كليسای كاتوليك شركت كردم. البته مراسم به دليل تعداد زياد شركت‌كنندگان در سالن اجتماعات دبيرستانی در نزديكی كليسا اجرا شد. ساختمان اين دبيرستان هم پيش از اين يك كليسا بوده است. مراسم جالبی داشتند كه از چند سرود و سخنرانی تشكيل شده بود. دو گروه كر خردسالان و بزرگسالان برنامه اجرا كردند كه هر دو خيلی جالب بود. خيلی از آهنگ‌های كريسمس را كه قبلا شنيده بودم اجرا كردند و خواندند. متن سرود هم با ويدئو پروژكتور بر روی پرده نشان داده می‌شد.

O come, all ye faithful,
Joyful and triumphant,
O come ye, O come ye to Bethlehem!
Come and behold him,
Born the King of angels!

در سخنرانی‌ها و سرودها بارها از بيت‌الحم ﴿Bethlehem﴾ نام برده شد. اين فلسطين هم بايد جای جالبی باشد. تمام اديان بزرگ يك جوری به آنجا ربط دارند. راستی بيت‌الحم يعنی چی؟

يك بخش از مراسم هم دعا كردن برای كسانی بود كه التماس دعا داشتند! دعاها برای موفقيت در كار يا شفا پيدا كردن بيماران بود. يكی از كسانی كه برايش دعا كرديم، Alan بود كه به تازگی دكترايش را در مطالعات اسلامی! از McGill گرفته بود. الان می‌شه تو ايران، دكترای معارف مسيحی گرفت؟

گفته بودم در خانه و دانشگاه فارسی حرف می‌زنيم. امروز هم دوستم منو به n نفر معرفی كرد. يكی از آنها Charles بود كه يك سياه‌پوست از غنا بود. وقتی اسم منو شنيد گفت: "ايرانی هستی؟" و بعد شروع كرد به فارسی حرف زدن. اولش فكر كردم فقط سلام و احوال‌پرسی بلده، بعد ديدم نه جدی جدی داره حرف می‌زنه!! گفت ۱۶ سال ايران بوده و برای صدا و سيما كار می‌كرده ﴿چی كار می‌كرده؟؟﴾ و گفت كه بايد منو به John معرفی كنه. چند دقيقه بعد هم John رو ديدم. كاملا ايرانی بود و اسمش حميد بود. خلاصه ما تو كليسای كاتوليك در شرق فرانسه زبان مونترال هم فارسی حرف می‌زنيم!!