سخن چو از دل برآید به دل نشیند



به مناسبت ماه فوریه، ماه تاریخ سیاهان در کانادا و آمریکا

سخنرانی تاریخی مارتین لوترکینگ درباره‌ی آینده‌ای که در آن سیاهان و سفیدها در صلح و آرامش با هم زندگی کنند، شاهدی بر بخش بسیار مهمی از تاریخ آمریکای شمالی است. این سخنرانی از نظر ادبی هم بسیار غنی است. با شنیدن آرزوهای مارتین لوترکینگ در این سخنرانی که نه در گذشته‌ای بسیار دور، بلکه در سال ۱۹۶۳ انجام شده است، می‌بینید که نژادپرستی در آمریکا آن قدرها هم که فکر می‌کنیم به فراموشی سپرده شده نیست.

در اینجا می‌توانید متن سخنرانی را بخوانید.

4 نظرات:

ناشناس گفت...

That was awesome! and you know what? Have you noticed why it happened so soon to have an equal rights here no matter what your skin color is? (uumm I'm not sure if around 40 years is soon though!) or at least no one can do what it could be done before. That's amazing too.

بهزاد گفت...

مرتضی جان، هنوز هم کار تمام نشده. حتی در کانادا هم که به طور تاریخی پرونده‌ی بهتری در رعایت حقوق سیاهان دارد، هنوز تبعیض نژادی وجود دارد. در نظرسنجی که در سال 2003 در کانادا برگزار شد، نیمی از سیاهان مورد پرسش گفتند که در پنج سال گذشته شکلی از تبعیض را تجربه کرده‌اند.
http://www.canadianheritage.gc.ca/progs/multi/black-noir/demog_e.cfm

Farhad Farzbod گفت...

“We have flown the air like birds and swum the sea like fishes, but we have yet to learn the simple act of walking the earth like brothers.” (Dr. Martin Luther King)

بهزاد گفت...

نوعی دیگر: http://ir.mondediplo.com/article1052.html