درس‌هايی از رفيق حريری




سه هفته‌ی پيش رفيق حريری در اثر انفجار صدها كيلوگرم مواد منفجره در مسير عبور خودرويش كشته شد. چند روز بعد از آن قرار بود كه با يكی از بچه‌های لبنانی McGill اسكواش بازی كنيم. اما او نتوانست بيايد. گفته بود كه به خاطر فوت آقای حريری عزادار است. دوستم كه او را ديده بود، می‌گفت موقع صحبت كردن درباره آقای حريری اشك در چشمانش جمع شده بود و می‌گفت كه آقای حريری شخصا به او خيلی كمك كرده است. كنجكاو شدم ببينم رفيق حريری كيست.


رفيق بهاالدين حريری، ميلياردر خودساخته و مدير استثنائی لبنانی در سال ۱۳۲۳ در يك خانواده‌ی سنی مذهب در بندر صيدا به دنيا آمد. او پس از گذراندن تحصيلات مقدماتی وارد دانشگاه عربی بيروت شد و در رشته مديريت بازرگانی تحصيل كرد. در سال ۱۳۴۴، پس از آموزش ديدن به عنوان يك معلم برای كار كردن در يك شركت ساختمانی به عربستان سعودی رفت. آنجا در همان سال با نازك ازدواج كرد. رفيق حريری در سال ۱۳۴۸ شركت ساختمانی خودش به نام CICONEST را تاسيس كرد كه در آن زمان با استفاده از رونق ناشی از افزايش قيمت نفت توانست سرمايه زيادی را جذب كند. مدتی پس از آن در سال ۱۳۵۷، به دليل خدماتش در راستای كارآفرينی، به عنوان جايزه‌ای از سوی خاندان سلطنتی، شهروند عربستان سعودی شد. پس از آن او با خريد شركت Oger و پايه‌گذاری Oger International، فعاليت‌هايش را به بانكداری، ساختمان‌سازی، نفت، صنعت و مخابرات گسترش داد.


رفيق حريری در سال ۱۳۷۲ تلويزيون المستقبل را در بيروت تاسيس كرد. او همچنين از بسياری از روزنامه‌های لبنان حمايت مالی كرد و خود نيز روزنامه‌ای به نام المستقبل ﴿آتيه﴾ را بنيان نهاد. رفيق حريری از بزرگترين سهامداران شركت Solidere بود كه تقريبا به تنهايی بيروت را پس از جنگ داخلی به يك شهر زيبا و توريستی تبديل كرد. در سال ۱۳۶۱، او دوازده ميليون دلار به آسيب‌ديدگان از حمله اسرائيل كمك كرد و با هزينه شخصی خيابان‌های لبنان را تميز كرد.


در دهه ۱۹۸۰ ميلادی، حريری وارد ليست ثروتمندترين‌های جهان شد. مجله‌ی Forbes ثروت او را در سال ۲۰۰۴، چهار ميليارد و سیصد ميليون دلار تخمين زد. سعد، پسرش، مديريت شركت Oger را بر عهده دارد. اين شركت با پرداخت ۳۷۵ ميليون دلار سهم خود در بانك عرب را افزايش داد تا رضايت سرمايه‌گذاران عرب-آمريكايی را بدست آورد. حريری مالك بيش از ۱۸۶۰۰۰ متر مربع فضای دفتری در هوستون بود. در سال ۱۳۶۹، همزمان با فارغ‌التحصيلی پسرش، بها، از دانشگاه بوستون، رفيق حريری ساختمانی را برای دانشكده مديريت به دانشگاه اهدا كرد كه اين ساختمان به نام او شناخته می‌شود.


با شنيدن داستان رفيق حريری به ياد كدام يك از ثروتمندترين مردان ايران افتاديد؟ كدام يك از آنها به اندازه او سخاوتمند و خودساخته است و سرمايه‌اش را در راستای منافع عامه خرج كرده و از جوانان با استعداد برای ادامه تحصيل حمايت كرده است؟

10 نظرات:

ناشناس گفت...

سلام بهزاد

در اينكه آقای حريری مرد بزرگی بود شك نيست.
اما در مورد ثروتمندان ايراني، فكر كنم با من موافقی كه ايرانيان سخاوتمند زيادند. حال اينكه سرمايه در دست سخاوتمندان است يا نه مطلب ديگريست.
اگر منظور اين است كه آيا در قديم چنين افرادی بوده اند يا نه، پاسخ مثبت است. يك نمونه آن آقای شمشيری صاحب بزرگترين رستوران های تهران بود كه همه چيزش را برای كمك به دولت مصدق فروخت.
گذشته از اين بخشش فقط به دادن پول نيست. كم نبوده اند مردانی چون اميركبير كه از ناز و نعمت فروان و حتی از جان خود برای آسايش ما گذشتند.
امروز هم اين افراد كم نيستند هر چند ممكن است ميلياردر نباشند.

بهزاد گفت...

زهرا سعادت ، متولد ۱۳۰۴ ، بازنشسته آموزش و پرورش پس ازسالها سعى و تلاش در زمينه تعليم وتربيت دختران شيراز وانجام امور مختلف خيريه، تمام دارايى خود كه از مرحوم پدرش شيخ محمد حسين سعادت به وى به ارث رسيده را صرف احداث مركز درمانى بيماران سرطانى در شيراز نموده است.

Farhad Farzbod گفت...

manam too geraash dar ostaane fars midoonam ke "Ansari" naami ke saakene Quatar hast, ham beemaarestaan saakhte, ham madrese ham hoseineeye ham daaneshkadeye parastaari daare meesaaze, varzeshgaahe ham daare meesaaze eine varzeshgaahe aazaadi, forood-gaahe laar ro ham oonaa poolesh ro daadan, sandalihaaye khaaleeye parvaaz haa ro ham mikharidan taa khotoot e havaa-ee raah beeyofte, beemaarestaane foghe takhassosi ghalb kaamelan majaani, hattaa daaroo ham majaani bood baraa geraashi haa. taraf terekoonde bood mardome geraash ro

ناشناس گفت...

albateh man ham baziha ra mishnasam ke ba poolhaye mardom sarmayedarhaye khod-sakhtehei shodand!!

Hamid Bahrami گفت...

بهزاد، از اینکه کم کم داری بلاگ رو به یک بلاگ بین المللی تبدیل می کنی ، ممنونم ... :)
راجع به حریری بد نیست که اشاره کنیم که او مخالف حضور نظامی سوریه در لبنان بود. ناآرامی های چند روز اخیر لبنان پس از ترور او هم مربوط به اعتراض به همین حضور نظامی است. خارج شدن سوریه از لبنان می تواند آغاز دوره جدیدی در حیات سیاسی لبنان به عنوان یکی از دموکراتیک ترین کشورهای عربی باشد. مساله ای که بر مناسبات ایران با لبنان هم اثرگذار خواهد بود و شاید منجر به انزوای بیش از پیش ایران در عرصه سیاسی بین الملل گردد ...

بهزاد گفت...

شنيديم كه می‌گويند آمريكايی‌ها فكر می‌كنند آمريكا تمام دنيا است و خارج از آن، اگر هم چيزی باشد، خيلی مهم نيست. بياييد ما ايرانی‌ها اين چنين نباشيم. درباره خودمان به ديگران بگوييم، درباره ديگران بخوانيم و از ديگران درباره خودشان و خودمان بشنويم.

چند وقت پيش يك برنامه Middle Eastern Night در McGill برگزار شد. دانشجويان از مراكش، تونس، اسرائيل، لبنان، امارات و يكی دو كشور ديگر آمده بودند. هر كشوری با غذای خودش از مهمانان پذيرايی می‌كرد. پشت ميز هر كشوری، پرچم بزرگ آن كشور نصب شده بود و مهمان‌ها می‌توانستند با ديدن عكس‌ها و بروشورها اطلاعات بيشتری از آن كشور بدست آورند. جای ايران خيلی خالی بود. يك Powerpoint هم آماده كرده بودند كه در صفحه اول مربوط به هر كشور، اطلاعات كلی مثل زبان، دين، مساحت، جمعيت و واحد پول آن كشور آمده بود و در صفحه‌های بعدی تصاويری از طبيعت، جاهای تاريخی و ديدنی آن كشور بود.

باز هم گلی به گوشه‌ی جمالشان كه برای ايران هم چند صفحه‌ای آماده كرده بودند. از اطلاعات كلی و تخت جمشيد كه بگذريم، در يك صفحه عكسی از سربازان مرد ريشو و زن چادری بود كه با اسلحه رژه می‌رفتند و نوشته بود: مردمی كه در تلويزيون می‌بينيد. در صفحه بعد عكس‌هايی از دختران و پسران شمال شهری در كافی شاپ، در پيست اسكی و جاهای ديگر بود و نوشته بود: مردمی كه در تلويزيون نمی‌بينيد!

منظور اين كه چنين برنامه‌ای كاملا بين‌المللی بود. ميزبان‌ها از خاورميانه بودند. اما مهمان‌ها از همه جا بودند و فرصت بسيار خوبی بود برای آشنايی با مردم كشورهای مختلف. خوب است كه از اين پس برقراری ارتباط با ديگران را بسيار جدی‌تر بگيريم.

ناشناس گفت...

از عكسش به نظر می رسه كه آدم خوب، خوش اخلاق، فهميده، باسواد، چيز فهم، مهربان، فداكار، روشن‌ فكر ، اصلاح طلب، مدير، مدبر، اقتصاددان و . . . بوده. حتی گويا با خاتمی ماهم دوست بوده. ديگه چی می خواين؟ :)

حيف شد كه تا قبل از ترورش من فقط می دونستم كه به علت مخالفت با حضور سوريه استعفا داده. ديگه چيزی ازش نمی دونستم. می ترسم اين بلا سر ممد خودمون هم بياد. خدا نگه دارشون باشه چه در اين جهان چه در اون جهان.

ناشناس گفت...

salam
Baba mirid Squash be ma ham begid:)
Anonymous-e-Tablo

بهزاد گفت...

‌‌مهندس‌ حسين‌ ثابت، بنيانگذار، مالك‌ و سرمايه‌گذار مجموعه‌ بزرگ‌ هتل‌ داريوش، دلفيناريوم‌ كيش‌ و باغ‌ پرندگان‌، صاحب‌ ۵ هزار تخت‌ هتل در جزاير قناری‌ اسپانيا است.

بهزاد گفت...

تعداد دانشجويان و افراد متخصصی كه با هزينه رفيق حريری و مؤسسات و مراكز علمی و فرهنگی و اقتصادی وی، طی ۲۵ سال اخير موفق به ادامه تحصيلات عالی در لبنان و خارج از لبنان شده‌اند به بيش از ۵۷ هزار تن می‌رسد.﴿منبع